Камерни хор Музичке академије Универзитета у Источном Сарајеву већ 22 године чувар је и афирматор православне духовне музике, не само по богослужбеној, већ и по својој умјетничкој природи, рекао је умјетнички руководилац и диригент хора Раде Радовић.
Радовић је у интервјуу Срни поводом освајања двије награде на међународном хорском такмичењу у Италији истакао да је Камерни хор основан на иницијативу блаженопочившег митрополита дабробосанског Николаја 2001. године са циљем да одговори богослужбеним потребама при Смјеру за црквену музику и појање Музичке академије Универзитета у Источном Сарајеву.
„Али врло брзо се прешло и на озбиљну концертну сцену. Програм ансамбла је био заступљен од композиција, не само из жанра православне духовне, већ и свјетовне домаће и свјетске хорске музике“, навео је Радовић.
БРОЈНЕ НАГРАДЕ СА МЕЂУНАРОДНИХ ТАКМИЧЕЊА И ФЕСТИВАЛА
Радовић је нагласио да Камерни хор Музичке академије Универзитета у Источном Сарајеву годинама учествује на високорангираним хорским свјетским манифестацијама, такмичењима и фестивалима на којима је увијек освајао највећа одличја.
„То су углавном била такмичења под покровитељством званичне свјетске хорске организације `Музика мунди`, на којима је систем оцјењивања веома строг“, навео је Радовић.
Он је подсјетио да је Камерни хор од 11. до 14. јула учествовао на међународном такмичењу „Леонардо да Винчи“ у Италији, са којег се вратио са златном и сребрном медаљом.
„Представили смо се у двије категорије, једна је била категорија духовне музике, а друга је била категорија омладинских и универзитетских хорова. Остварен је изузетан резултат јер смо освојили златну медаљу у категорији омладинских и универзитетских хорова, а у категорији духовне музике ансамбл је освојио сребро“, навео је Радовић.
Према његовим ријечима, овом изузетном резултату претходио је велики рад, труд и залагање студената Музичке академије.
„Да би се ансамбл припремио морао је да прође низ концертних наступа, цјеловечерњих концерата код нас и шире, а пошто су честе промјене ансамбла потребно је да нови чланови стекну искуство“, рекао је Радовић.
Он је нагласио да му је од свих до сада освојених награда најдража управо ова посљедња у Италији, због тога што су студенти претходних година били ускраћени за било какве врсте концертног искуства.
„Ове награде су ми посебно драгоцјене јер су дошле у овом тешком периоду послије короне, када је свака врста групног музицирања била блокирана, а нарочито јер наш ансамбл чине млади људи“, рекао је Радовић.
ЈЕДИНСТВЕНИ НА ПРОСТОРУ НЕКАДАШЊЕ ЈУГОСЛАВИЈЕ
Радовић је истакао да је Смјер за црквену музику и појање, у оквиру којег је основан Камерни хор, једини такав смјер у оквиру музичке академије или музичког факултета на простору некадашње Југославије, те да би улога овог смјера требала бити присутнија у јавности, јер није довољно препозната.
„Наставићемо да радимо у правцу у којем смо радили до сада. Жеља би ми била да се то негдје шире и више прикаже, односно да буде присутно у свим нашим просторима, у градовима, тамо гдје је академска заједница и тамо гдје постоје средње музичке школе“, рекао је Радовић и додао да ће Музичка академија као установа и даље јачати и привлачити студенте са разних страна.
Радовић је указао на изузетну сарадњу са Српском православном црквом и Митрополијом дабробосанском, наводећи да Његово високопреосвештенство митрополит дабробосански Хризостом пружа подршку Камерном хору, не само на духовном, већ и на материјалном плану.
Према његовим ријечима, хор би у наредном периоду требао да изда нови компакт-диск на којем се налазе дјела православне духовне и свјетовне музике.
„То је репертоар који је био на програму када је компакт-диск сниман прије двије године, када смо обиљежили 20 година постојања Камерног хора Смјера за црквену музику и појање Музичке академије Универзитета у Источном Сарајеву“, навео је Радовић.
ЧЛАНОВИ АНСАМБЛА МИЈЕЊАЈУ СЕ СВАКЕ ГОДИНЕ
Радовић истиче да Камерни хор тренутно окупља 33 члана ансамбла, не само студенте Смјера за црквену музику и појање, већ и са осталих смјерова Музичке академије, те да се они мијењају сваке године, што је за диригента прилично отежавајућа околност.
„У посљедње три године чланство се мијењало у 50 одсто, тако да је то врло захтјеван посао да се са пола новог ансамбла настави рад и ангажман какав је био до сада, а то је упознавање литургијске литературе, односно способност одговарања на литургијском богослужењу и концертном програму озбиљне академске провинијенције који подразумијева програм од једног цјеловечерњег концерта“, навео је Радовић.
Он је истакао да је главни разлог мијењања чланова ансамбла академска година, која траје од октобра до јуна, као и да је то кратак и изазован период за рад.
„Волио бих да се на неки начин превазиђе та недовољна искористивост ансамбла због сталног мијењања и због тога што су то студенти који долазе из свих крајева Републике Српске, БиХ, Србије, Црне Горе, тако да су они овдје код нас у Источном Сарајеву на окупу само пола календарске године“, рекао је Радовић.
НА РЕПЕРТОАРУ НЕ САМО ПРАВОСЛАВНА ДУХОВНА МУЗИКА
Радовић је истакао да је на репертоару Камерног хора доминантна православна духовна музика, али да су ту и опуси из области западноевропске барокне и ренесансне музике, те да се управо једна од тих композиција морала наћи на програму фестивала у Италији према условима такмичарског програма.
„Ту је свјетовна музика, и наших композитора али и композитора других националних школа, као и савремена музика савремених аутора. То је често, како у жанру духовне музике, тако и у области свјетовне хорске музике“, навео је Радовић.
Он је истакао да ансамбл посљедњих година рјеђе учествује у богослужењима, те да је више присутан на концертној сцени што осликава природу ансамбла, јер се ради о академском нивоу.
Према његовим ријечима, Музичка академија има богату сарадњу са музичким установама у региону и шире, те да је концертни ангажман Камерног хора базиран у највећој мјери на домаћој и регионалној сцени.
/Срна-Горан Јањић/